گذشت که خواندن بتها توسط بتپرستان در قرآن کریم از آن جهت موردانتقاد شدیدی است که عبادت بتها بوده است به خلاف خواندن اولیای دین که عبادت آنها محسوب نمیشود. دقت در معنای عبادت این مدعا را روشن میکند زیرا عبادت کردن دو عنصر دارد:
عمل ظاهری: کرنش و خضوع در مقابل غیر؛
عمل باطنی: اعتقاد به ربوبیت و استقلال غیر.
خواندن بتها هر دو عنصر را دارد زیرا بتپرستها بتها را موجوداتی مستقل از خدا میدانستند که به آنها روزی میرسانند اما خواندن اولیاء الهی از عنصر دوم خالی است زیرا ما آنها را بنده خدا و وسیله نیازمند به او میدانیم که هیچ استقلالی از خدا ندارد. بنابراین نباید این دو مسئله را به یکدیگر قیاس کرد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
جهت نشر معارف اعتقادی اسلام، هر گونه کپی برداری بلامانع می باشد گروه دینی اعتقادی مُهتَد