بامطالعه بخشهای قبل ـ که بهصورت مفصل در آنها به تعریف عبادت و مسائل حاشیهای آن پرداخته شد ـ این نکته بسیار مهم نمایان میشود که تا در خصوص تعریف عبادت به نظرگاه مشخصی نرسیم بحث با وهابیان خاتمه پیدا نخواهد کرد. توضیح اینکه عمده اشکال آنها به اموری از سنخ زیرا بازمیگردد که همه آنها را «مصداق عبادت غیر خدا» محسوب میکنند:
الف. طلب شفاعت از اولیاء دین؛
ب. طلب شفای مریضی و برآوردن حاجت از آنها؛
ج. تعظیم و تکریم قبور و مزار آنها؛
د. سلام دادن به ایشان و استعانت از آنها؛
ه. خواندن آنها و برای مثال یا رسولالله و یا علی گفتن و …
در نگاه وهابیانهمه اینها تعظیم و تکریم غیر خدا است و این چیزی جز عبادت غیر خدا نیست بنابراین با این رفتارها شخص از دایره اسلام خارج میشود و مشرک است و خونش مباح است!
تمام این تحلیل به این بازمیگردد که عبادت را صرفاً عملی ظاهری یعنی همان «تکریم و تعظیم» محسوب کردهاند. آری اگر اینطور باشد حق با آنان است و نهتنها افراد فوق بلکه ملائکه نیز مشرک خواهند بود زیرا با سجده بر آدم و تکریم او همه به خدا شرک ورزیدند!
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
جهت نشر معارف اعتقادی اسلام، هر گونه کپی برداری بلامانع می باشد گروه دینی اعتقادی مُهتَد