در بخش قبل گذشت که مقصود از کلمات، ممکن است ذوات و اشخاص باشد. مطابق این احتمال آدم علیهالسلام به برخی اشخاص توسل نموده است و به برکت آنها بخشیده شده است در برخی از روایات نیز این کلمات به وجود مقدس «پنج تن آل عبا» تفسیر شده است بهگونهای که آدم اشباح نورانی پنج تن را مشاهده کرده و به آنها توسل جسته است[۱] علاوه بر این ممکن است مقصود از کلمات اسامی پیامبر اکرم و اولیای دین باشد چنانچه در روایت خلیفه دوم ـ که پیشتر بیان شد ـ و برخی دیگر از روایات این معنا مشاهده میشود چنانچه در برخی منابع شیعی آمده است: «آدم نامهائى را ديد كه در عرش نوشته است، و به آنها توسل جست، به او گفته شد كه آنها نامهاى گرامىترين مخلوقات خداست و آن نامها عبارتند از محمد، على، فاطمه، حسن و حسين. آدم براى قبول توبه و تعالى خود به آنها متوسل گرديد.»[۲]
[۱] در این خصوص به تفسیر برهان در ذیل آیه ۳۶ سوره بقره مراجعه شود.
[۲] مجمع البيان جلد ۱، صفحه ۸۹٫
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
جهت نشر معارف اعتقادی اسلام، هر گونه کپی برداری بلامانع می باشد گروه دینی اعتقادی مُهتَد