کتاب مثل دفتر است، زمین مثل ماه است، میز مثل صندلی است، دست مانند پاست، دیوار مانند در است و … در همه این مثالها آنچه اشیاء مذکور را مثل هم میکند این است که «همه آنها جسم هستند» به همین دلیل میتوان بهصورت کلی گفت «هر جسمی در جسم بودن مانند جسم دیگر است». در اینجا کوچکی و بزرگی تفاوتی ایجاد نمیکند و حتی بزرگترین اجسام مثل کهکشان را میتوان با کوچکترین آنها مثل یک موجود سلولی مثل هم دانست در اینکه هر دو «جسم» هستند. حال اگر کسی مثل ابن تیمیه اگر بگوید خدا جسم است آیا خدا را «مثل همه موجودات جسمانی» نکرده است؟ آیا در این صورت خدا میلیون و میلیاردها بلکه بینهایت «مثل» نخواهد داشت؟ روشن است که در این صورت خدا بینهایت مثل پیدا میکند آنگاه با صریح قرآن چه کنیم که میفرماید: «برای خداوند مثلی وجود ندارد.»[۱] آری خدای قرآن جسم نیست و وهابیان بیراهه رفتهاند.
[۱] شوری: ۱۱٫
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
جهت نشر معارف اعتقادی اسلام، هر گونه کپی برداری بلامانع می باشد گروه دینی اعتقادی مُهتَد