مقاله نهم: دلایل عمومی بودن خداشناسی فطری در تاریخ بشریت
گذشت که بسیاری از مردم برای وجود خداوند متعال اقامه استدلال نمیکنند بلکه در طول تاریخ بشریت اکثریت انسانها بدون استدلال عقلی خداباورند و به تعبیر رایج دارای «خداشناسی فطری» هستند. این ادعا ممکن است موردتردید یا انکار قرار گیرد و گفته شود «هیچ دلیلی بر رواج حداکثری اعتقاد به خدا در بین انسانها در طول تاریخ وجود ندارد و این امر صرفاً یک ادعاست!» از همین روی در این مقاله میکوشیم با ارائه برخی از دلایل این ادعا را مقبول نماییم.
ب. خداباوری فرامرزی انسان
مرزهای تاریخی و جغرافیایی، ما را با انسانهای تماماً بیاعتقاد به خدا و امر الوهی مواجه نمیکند؛ مقصود این است که بر هر نقطهای از تاریخ (گذشته و حال) و مکان (شرق و غرب و …) دست بگذاریم حس معنوی و خداباوری جریان غالب است و همواره انکار وجود خدا یک حرکت جنبی و حداقلی بوده است. دلیل این ادعا با توجه به نکات ذیل روشن میشود:
۱) اعتراف تاریخدانان: مورخین بر این باورند که بشر از زمانی که در این دنیا بوده است اعتقاد به امر الوهی داشته است. ویل دورانت مورخ معروف، پس از بیان برخی نمونههای بیدینی در تاریخ مینویسد: «نمونههایی که ذکر شد جزء «حالات نادر» است و این اعتقاد کهن که دین نمودی است که عموم افراد بشر را شامل میشود با حقیقت وفق میدهد …»[۱] آثار حفاری که از گذشته دور بشر بهدستآمده نیز این ادعا را تائید میکند.[۲]
۲) تحقیقات برخی روانشناسان: برخی روانشناسان معتقدند «حس مذهبی» یعنی ایمان به یک مبدأ قدسی فرا مادی در وجود همه انسانها نهادینهشده است.[۳] انسانها در شرایط عادی تمایل بر کرنش و خضوع در قبال قدرت ماورائی دارند که پاسدار آنهاست و بر همه قدرتهای مفروض فائق و پیروز است. این حس روانشناختانه عام، در خود ما نیز قابلپیگیری است؛ یعنی هر کس با رجوع به درون خودش میتواند به وجود این حس اعتراف کند.
۳) پناهجوئی انسان در شداید: در سختیها و مصیبتها، انسانها به منبع قدسی پناه میبرند و بر این باور تکیه میکنند که هیچ مبدائی غیر از او نمیتواند آنها را نجات بخشد. این مسئله صرفنظر از اینکه در برخی آیات قرآن[۴] و روایات اسلامی[۵] مورد تأکید قرارگرفته است درروش و سیره زندگانی افراد نیز قابلملاحظه است همانطور که هر شخصی در زندگی فردی خود نیز تجاربی ازایندست را کموبیش داشته است.[۶]
ج. نتیجه
مرزهای زمانی و مکانی موجب غلبه تفکر الحاد نمیشود بلکه در همه زمانها و همه مکانها خداباوری فطری در زندگانی انسان غلبه داشته است. این مسئله با اعتراف تاریخدانان، تحقیقات برخی روانشناسان و نیز پناهجوئی انسانها در شداید و سختیها به قادر مطلق، قابل تائید است.
[۱] تاریخ تمدن ج ۱ ص ۸۷ تا ۸۹٫
[۲] همان، ص ۱۵۶٫
[۳] تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۴۲۶٫
[۴] عنکبوت: ۶۵
[۵] بحارالانوار، ج ۳، ص ۴۱
[۶] ر.ک: بدایه المعارف الالهیه ص ۸٫
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
جهت نشر معارف اعتقادی اسلام، هر گونه کپی برداری بلامانع می باشد گروه دینی اعتقادی مُهتَد